נעמי אסיא ושות', משרד עורכי דין
עורכי פטנטים ונוטריונים
Naomi Assia & Co., Law Offices
Patent Attorneys and Notaries

שבעה כללים שיעזרו לכם לקדם את העסק בפייסבוק בלי להסתבך (נובמבר 2011)

 

אז החלטתם שלא לפגר אחרי כולם, פתחתם חשבון פייסבוק ומייד אחר כך הקמתם דף עסק לתפארת בפייסבוק או ייסדתם קבוצה חדשה. את כל זה עשיתם מבלי להתייעץ עם היועץ המשפטי שלכם. הרי זו בסך הכל רשת חברתית, משחק ילדים, לא ממש ענין לעורכי דין. אז זהו, שכן.

 

הפייסבוק הינו כלי מצויין לקידום עסקים קטנים כגדולים, והרשתות החברתיות מהוות כיום נתח גדל והולך משוק הפרסום, קידום המכירות והפיתוח העסקי. עם זאת, כמו בכל פעילות עסקית, גם זו דורשת מן המשתתף בה מידה מסויימת של זהירות, מודעות לסיכונים ותכנון מוקדם על מנת להמנע מהם.

 

ריכזנו עבורכם להלן בתמצית מספר המלצות, אשר יעזרו לכם להפעיל את דף העסק או הקבוצה שלכם תוך הקטנת הסיכוי להסתבכות בסכסוכים משפטיים.

 

 

  • גם בעולם הוירטואלי חלים החוקים "האמיתיים" – אנונימיות, העתקה בקלות של תכנים, תרבות דיון ועוד גרמו לכך שרבים מתייחסים לרשת האינטרנט בכלל, ולרשת החברתית בפרט, כמקום המבודד מן החוקים ומערכת האכיפה של העולם "האמיתי". תפיסה זו גורמת לעתים למשתתפים לעשות ברשת החברתית מעשים ולומר דברים שלא היו מעלים על דעתם לעשות או לומר מחוץ לרשת האינטרנט. על כל פעילות ברשת החברתית חלים לא רק חוקי המדינה, אלא גם כללי השימוש של מפעיל הרשת (פייסבוק, לדוגמא). מנהל עמוד עסק או קבוצה ברשת החברתית חייב לזכור תמיד כי פרסום בעמוד הרשת החברתית הוא פרסום לכל דבר וענין כאילו נתלה על לוח המודעות, פורסם בעיתון או נאמר בקולי קולות במקום ציבורי. כל החוקים החלים על פרסומים ופרסומות, כמו למשל איסור לשון הרע, אמת בפרסום או זכויות קנין רוחני חלים גם על כל תוכן המפורסם ברשת החברתית. לפני שאתם מעלים תוכן כלשהו לדף העסק או לקבוצה, תחשבו טוב טוב אם הייתם מפרסמים אותו גם בעיתון, למשל.

 

  • תכני גולשים – מכירים את החבר בקבוצה שלכם שבכל שבוע מעלה צילום מדהים!!! חדש לדף הקבוצה שלכם, והוא רק צלם חובב? אז כדאי שתבדקו אם הצילומים האלה באמת שלו. יצא לנו לסייע כבר מספר בעלי אתרים שגולש העלה צילום לאתר שלהם ולאחר זמן מה הגיע המכתב מ-Image Bank שדורש מהם 100,000 ₪. עמוד הפייסבוק שלכם שוקק חיים, אנשים מגיבים לפרסומים, מעלים פוסטים משל עצמם, מנהלים דיונים ומעלים צילומים. נהדר, אולם אם מישהו מהם, לדוגמא, יחליט להעלות תמונות חושפניות של האקסית שלו, אתם תהיו חשופים לתביעה בגין הפגיעה בפרטיות. מומלץ לאפשר למי שסבור שהוא נפגע מפרסום מסויים ליצור עמכם קשר ולדרוש להסיר את הפרסום הפוגע או המפר (ראו את האמור לגבי תנאי השימוש למטה). ההחלטה אם להסיר את אותו פרסום או לא היא שלכם, אולם חשוב לזכור שיישום נוהל כזה של הודעה והסרה עשוי לפטור אתכם מאחריות לתכני גולשים. אם החלטתם להסיר תוכן מסויים, תדאגו להודיע למי שפרסם את התוכן כי הסרתם אותו ואת הסיבה להסרה. בלי קשר, ובנוסף, מומלץ לעבור באופן שוטף ויומיומי על ההודעות המפורסמות בדף הפייסבוק של העסק שלכם או של הקבוצה ולוודא כי אין בהם חומר אשר על פניו הוא חומר מפר או פוגעני.

 

  • תנאי שימוש – באתר אינטרנט מקובל לכלול תנאי שימוש, אשר, בין היתר, מגדירים את המותר והאסור באתר, את אחריות הגולש ואחריות מפעיל האתר. רוב הרשתות החברתיות לא מאפשרות לכלול בעמוד העסק או הקבוצה תנאי שימוש כאלה. יתירה מכך, תנאי הדפים של פייסבוק (Facebook Pages Terms) אוסרים במפורש על בעל הדף לקבוע כללים המגבילים הצבת תכנים באתר מעבר לכללים הקבועים לצורך כך על ידי פייסבוק. מומלץ להנהיג נוהל לפיו כל מצטרף חדש לקבוצה או לדף העסק מקבל אליו בדואר אלקטרוני הודעה קצרה המפנה לתנאי השימוש ברשת החברתית ולעיקריהם, וכן כוללת בקצרה מספר תנאים נוספים הפוטרים את מנהל העמוד או הקבוצה מאחריות לתכני גולשים ומאפשרת ליצור עימו קשר לשם הסרת תכנים מפרים או פוגעניים. בנוסף מומלץ להעלות הודעה כזו לדף העסק או הקבוצה באופן קבוע בתדירות של אחת לשבוע-שבועיים.

 

  • פרסומות – כל תוכן מסחרי שתכליתו לקדם את מטרת העסק שלכם עלול להיות בגדר "פרסומת" לצורך החוק. ככזה, הוא כפוף, בין היתר, לחוקי הגנת הצרכן האוסרים הטעיה בפרסום, מטילים חובת גילוי ומגבילים פרסומים המיועדים לקטינים. בנוסף, פרסומים כאלה כפופים לעקרונות הפרסום של פייסבוק{C}[1]{C}, ואנו ממליצים לקרוא גם אותם ולפעול בהתאם.  רשת הפייסבוק פתוחה, לפי תנאיה, לכל משתמש אשר מלאו לו 13 שנים. תוסיפו לכך את העובדה שלא מעט ילדים שגילם אף נמוך מכך מתחזים לבני 13 על מנת לפתוח חשבון פייסבוק, ותבינו כי נקודת המוצא שלכם צריכה להיות שכל פרסום שלכם ברשת החברתית נחשף, בין היתר, לקטינים, וחלים עליו הוראות חוק הגנת הצרכן והתקנות שעל פיו ביחס לפרסומות המכוונות לקטינים.

 

  • הגרלות ותחרויות – ככלל, הגרלות  אסורות במדינת ישראל מכח הוראות חוק העונשין, אלא אם הן עומדות בתנאי ההיתר הכללי של שר האוצר או שהתקיימו לגביהן תנאים מסויימים הקבועים בחוק. כל הגרלה ותחרות מחייבת קיומו של תקנון מפורט. תקנון כזה יכול להיות מוצב באינטרנט וברשת החברתית ניתן לכלול קישור אליו. פייסבוק קבעה כללים מיוחדים לתחרויות והגרלות (Promotions Guidelines), ומומלץ לעיין בהם לפני שאתם עורכים הגרלה או תחרות באמצעות הפייסבוק. כך לדוגמא, הכללים של פייסבוק אוסרים שימוש בפונקציית ה-"Like" לשם הצבעה בתחרות.

 

  • הגנת הפרטיות – אם אתם אוספים פרטים על המשתמשים בעמוד הרשת החברתית שלכם ושומרים אותם, שימו לב להוראות חוק הגנת הפרטיות בכל הקשור לניהול ורישום מאגרי מידע. כללי השימוש של פייסבוק קובעים גם הם מספר מגבלות בהקשר זה, ובין היתר מחייבות את מי שאוסף מידע בפייסבוק לפרסם מדיניות הגנה על פרטיות (Privacy Policy). הכללים גם אוסרים לתייג משתמשים בפייסבוק ללא הסכמתם לכך. במקרה של פרסום תמונה של אדם מסויים או תוכן שיש בו משום מידע על צנעת הפרט של אדם, הרי שקיימת חובה לקבל את הסכמתו המפורשת של אותו אדם לפרסום.

 

  • דואר זבל – חוק הספאם קבע מגבלות על משלוח דברי פרסומת, לרבות באופן דיגיטאלי. פונקציות מסויימות ברשתות החברתיות (בעיקר בעמודי הקבוצות) מאפשרות משלוח הודעות דואר למספר חברים בו זמנית. בישראל כבר הוגשו תביעות בגין משלוח דואר דרך הפייסבוק לחברי הקבוצה. נשמע אולי אבסורדי, אבל לא חסר בסיס בחוק. החוק דורש הסכמה מפורשת של הנמען לקבל את ההודעה, ולא ניתן לקבוע חד משמעית שהצטרפות לקבוצה בפייסבוק מהווה הסכמה כזו. מומלץ לקבל את הסכמתם המפורשת של החברים, בעת הצטרפותם לקבוצה, לקבל מכם דברי פרסומת.

 

 

 

 

 

*מסמך זה אינו בגדר יעוץ משפטי

 

        

 

 


accessibility