מדגם קהילתי - הגנה חדשה
המדגם הקהילתי – Community Design– הגנה חדשה
(פורסם באוגוסט 2002)
(פורסם באוגוסט 2002)
Community Design הינו גוף לרישום מדגמים קהילתיים. הרישום מקנה הגנה משפטית בכל המדינות המשתייכות לאיחוד האירופאי (The European Union). הרישום נעשה במשרד להרמוניזציה של השוק הפנימי בתחום סימני המסחר והמדגמים OHIM (Office for Harmonisation in the Internal Market) ויהא בתוקף החל מאפריל 2002.
הבקשה לרישום מדגם
הרישום נעשה בשפות שונות והן אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית וספרדית.
אין הגבלה על זהותו של בעל המדגם אשר יכול להגיש בקשה לרישום מדגם.
על הבקשה להכיל תצוגה ויזואלית של המדגם בליווי הסבר מתאים. הרישום יגן על כל חלקיו של המדגם הכלולים בו ועל מוצרים אשר יהיו בשימוש עם המדגם. במקרה האחרון, יש לציין במדויק מהם אותם מוצרים אשר יהיו בשימוש עם המדגם ולאיזה סוג מוצר הם משתייכים (לפי הסיווג שבאמנת לוקרנו Locarno Convention). יש לציין כי העדר פירוט זה, לא יגביל את היקף ההגנה על המדגם הרשום.
ניתן להגיש בקשה לרישום מספר מדגמים יחדיו. אפשרות זו יעילה כאשר מדובר בקו מוצרים אחד, למשל. אין כל דרישה כי המדגמים בבקשה המאוחדת יהיו דומים ויזואלית, או שיעשה בהם שימוש יחדיו. יחד עם זאת, כאשר מדובר במדגמים תלת ממדים, על כולם להשתייך לאותו סוג מוצר, אחרת הבקשה תוגבל ותפוצל למספר בקשות.
לרוב, המדגם יפורסם מיד לאחר רישומו. עם זאת, ניתן לדחות את הפרסום עד 30 חודשים לכל היותר במידה ובעל המדגם מעונין להשיק קו מוצרים חדש ואין הוא מעונין לחשוף את מוצריו לציבור לפני השקתם.
כאשר מגיש הבקשה אינו יושב בתחומיו של האיחוד האירופאי, עליו למנות נציג. אפשר שהייצוג יעשה ע"י אחד מנציגיו של OHIM.
בהקשר של יחסי עובד מעביד, אם הבקשה מוגשת ע"י עובד, אזי הזכות תינתן אוטומטית למעביד, אלא אם כן הוסכם אחרת בהסכם בין העובד למעביד.
תחולת ההגנה
רישום המדגם הינו חד פעמי, וכאמור, המדגם יהא בר אכיפה בכל מדינות האיחוד האירופאי. באופן דומה, תקיפת המדגם תתייחס לכל מדינות האיחוד. יוצא אפוא, כי ניצול הזכויות במדינות האיחוד האירופאי הוא במובנו הרחב. משמע, כאשר בעל המדגם התיר שימוש והפצה של המוצר בחלק מהמדינות, אין הוא יוכל להתנגד לייצוא המוצר גם ליתר המדינות באיחוד.
האובייקט המוגן
מדגם הוא למעשה החזות החיצונית או העיצוב של מוצר או חלק ממנו, אשר עשויים להיות מורכבים מקווים, קווי מתאר, צבעים, צורות, מרקמים ו/או החומרים מהם עשוי המוצר או הקישוטים בו. מוצר עשוי להיות כל פריט תעשייתי או של מלאכת יד , לרבות אריזות, סימנים גרפיים כדוגמת צלמיות (Icons), דמויות מצוירות, דמויות משחק, שרטוטים, ממשקים וחלקים מהם המעוצבים באופן מיוחד ועוד. אם ניישם את האפשרות להגיש בקשה מאוחדת הרי שניתן לבקש לרשום את כל הדמויות המצוירות מאותו סרט או מאותו משחק מחשב וכד'.
הגדרת המדגם, אפוא, היא מאוד רחבה וניתן לרשום כמדגם כמעט כל דבר. יוצאים מתחולת ההגדרה הם ריחות, קולות ומילים (למעט, מילים מעוצבות באופן מיוחד, כמו "לוגו").
ישנם עיצובים שעונים על ההגדרה הכללית של המדגם, אך אף על פי כן, אין הם זכאים להגנה, ביניהם, עיצובים המנוגדים לערכי המוסר המקובלים, תיאור ויזואלי של מוצרים מכניים, עיצובים של מוצרים המצויים בשימוש רגיל ועיצובים המוכתבים על-פי הפונקציונליות של המוצר עצמו ולא ניתן לעצבם בשום דרך אחרת.
סימני מסחר כמדגמים
עיצובים חדשים של "לוגו" או של סימני מסחר עשויים להיות מוגנים כמדגמים קהילתיים. הרישום של סימנים אלה כמדגם יעניק לבעליהם זכות מונופולין, אשר ניתן לאוכפה ללא צורך להראות העתקה ישירה או הטעיה של הציבור. הרישום יעניק הגנה לכל המוצרים הנושאים את אותו הסימן או הלוגו, גם כן במסגרת בקשת רישום בודדת. הדגש הוא על כך שהלוגו יהיה מוגן בזכות עצמו ולא כתלות במוצר אחר הנושא את אותו הלוגו. זאת בשונה מהגנת סימני מסחר, שם נדרש לפרט מהם סוגי הטובין אשר יישאו את הסימן.
מכאן, כי מוענקת לסימן הגנה מאוד רחבה. בנוסף, נראה כי סימני מסחר תלת ממדיים יזכו מהר יותר להגנה כמדגם בשלבים הראשונים, עד שיוכרו כסימני מסחר בתום הליך הבחינה.
הרחבה נוספת נעשית גם בתחום הפטנטים. מקום בו לא ניתן להגן על המוצר כפטנט מסיבה כלשהי, למשל פרסום מוקדם, אזי ניתן יהיה לפנות להגנת המדגם, בכפוף לתנאי ההגדרה. ההגנה תחול על כל חלקי המוצר, הן הפנימיים והן החיצוניים. אפשרות זו עשויה להיות מועילה בתחומי ההנדסה.
תהליך בחינת הבקשה למדגם
תהליך הבחינה אינו ארוך. תחילה נערכת בחינה פרוצדורלית כמו בדיקת תאריך הגשת הבקשה, תשלום אגרה, דרישות פורמליות וכד'. שנית, בוחנים האם האובייקט עונה על הגדרת המדגם. ניתנת אפשרות למגיש הבקשה לתקן פגמים שונים בבקשתו לפני דחייתה. במידה והבקשה נדחתה, יש באפשרותו לערער על ההחלטה לפני ה- Board of Appeal ב- OHIM ולבסוף גם לפנות לביהמ"ש האירופאי כערכאה ראשונה ואחר לביהמ"ש האירופאי לצדק. אם הבקשה תאושר, המדגם יפורסם בעלון המדגמים הקהילתיים, או שהוא יוותר חסוי, במידה והתבקש לדחות את הפרסום.
משך ההגנה
משך ההגנה הניתנת למדגם היא ל- 5 שנים ממועד הגשת הבקשה. ניתן להאריך את הרישום ארבע פעמים נוספות, למשך 5 שנים נוספות בכל פעם, ובסך הכל עד 25 שנה.
העדר תוקף למדגם
המדגם יחשב כחסר תוקף מכמה סיבות אפשריות, כגון: המוצר אינו עונה על הגדרת המדגם; כפי שהוסבר לעיל, המוצר אינו בעל אופי מבחין, קרי הוא דומה למדגם קיים; בעל המדגם הרשום אינו הבעלים האמיתיים בפועל; זכות המדגם מתנגשת עם זכות קודמת אחרת כמו זכות יוצרים.
ניתן להעלות טענה של העדר תוקף בתקיפה ישירה כבקשה נפרדת אולם ניתן להעלותה גם כטענת הגנה בתקיפה עקיפה בהליך של תביעת הפרה של הזכות. קביעה כי המדגם הוא חסר תוקף, חלה בכל תחומי האיחוד האירופאי.
הפרת המדגם
זכות המדגם מעניקה לבעליה מונופולין בגינו הוא זכאי למנוע כל שימוש במדגם או במוצרים בהם כלול המדגם, שלא בהסכמתו. אין דרישה כי הצד השלישי, המפר, יעתיק את המדגם מבעליו או אף שיהיה מודע לקיומו של המדגם. התביעה תתנהל בביהמ"ש של הקהילה לרישום מדגמים, אשר הינו בעל סמכות שיפוט לשפוט ולתת את הסעדים המשפטיים המתאימים.
רישוי והעברה
בעל המדגם יכול להעניק רשיון שימוש לצד שלישי. הרשיון עשוי להיות בלעדי או לא-בלעדי. בעל רשיון בלעדי נכנס לנעלי הבעלים בכל הקשור לתביעות הפרה. בנוסף, יכול בעל המדגם להעביר את זכויותיו לצד שלישי. במקרה זה הדין החל הוא המדינה בה מתגורר הבעלים. הסכם ההעברה נרשם ב- OHIM.
מדגמים שאינם רשומים
מה- 6 במרץ 2002, ניתנת הגנה על מדגמים שאינם רשומים. משך ההגנה הוא 3 שנים ממועד השיווק הראשוני של המוצר. ההגנה ניתנת אוטומטית ובלבד שהעיצוב עונה על הגדרת המדגם. ההגנה מצומצמת יותר לעומת מדגם רשום וזאת בא לידי ביטוי בתביעת הפרה, שאז ניתן לבסס הפרה רק אם יוכח שהמדגם הועתק ממדגם קודם. הגנה זו עשויה להיות מתאימה עבור עיצובים שחייהם קצרים יותר, כמו פרטי לבוש, צעצועים וכד'. הגנה זו מועילה כל עוד בקשת הרישום נמצאת בהליכי בחינה, לפני קבלתה ורישום המדגם. בנוסף, מתן הגנה זו מאפשרת שימוש במדגם אף לפני שבקשת הרישום הוגשה.
לסיכום
צורת רישום חדשה זו הדומה ל- CTM (רישום סימן מסחר קהילתי) הינה יעילה וזולה ונראה שתתן מענה לנשואי רישום, שהיום קשה להגן עליהם. היעילות מתבטאת ברישום קל יחסית וזול, כך למשל די בבקשה אחת לרישום לוגו על מנת שניתן יהיה לעשות בו שימוש לגבי כל פריט.
בהמשך נשמח לעדכנכם בנושא עלות הרישום.
בברכת שנה טובה,
נעמי אסיא, עו"ד
מובהר כי אין באמור תחליף לייעוץ משפטי.